tiistai 17. kesäkuuta 2014

Paljon onnea vaan!

Kuinka saatoinkaan eilisessä kirjoituksessani unohtaa, että päivämäärä 16.6.2014 oli myös Sydämenvaltaajan eli Valtsun 3v. syntymäpäivä! No nyt se korjaantuu eli Onnea, Onnea Valtsu eilisen johdosta! :D
Siitä on siis jo kolme vuotta kun nuorin kasvattini syntyi. :)

Onnea Valtsu! (Kuva Satu Vento)

Eilisen Valtsun synttärien lisäksi tänään täyttää kantatamma Ilta-Ajatus virallisesti 22-vuotta. Ilta-Ajatus eli Pörri on sekä Valtsun että Pikkiksen emä ja Valtsu on siis Pörrin nuorin ja viimeinen jälkeläinen. Onnea siis Pörri-muorillekin!

Pörri etualalla, kesällä 2013

maanantai 16. kesäkuuta 2014

Kulunut vuosi.

Taas on melkein vuosi vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Mihin nää vuodet katoaa? :O
Hevoset ja hevosmäärä on pysyneet samana sitten Uninutun lopetuksen. Pähkäilin aikani Pikkiksen astutusta ja lopulta tulin siihen tulokseen, että astutetaan! Orivalinta oli jo alkuvuodesta selvä ja tällä kertaa valitsin Pikkikselle pienhevosoriin. Ori on hyvin näpsäkkä pikkuori ja jos tärppää, niin mielenkiintoista nähdä millainen jälkeläisestä tulee?
Tätä kirjoittaessa Pikkis on jo astutettu, mutta mahdollinen tiineys selviää vasta myöhemmin.

Valtsua totutettiin satulaan ja ratsastajaan jo huhtikuussa, mutta oli vielä melko herkkä ja hämmentynyt ratsastajan painosta selässä, että keväällä ei menty sen pidemmälle vaan jätettiin jatko loppukesään/alkusyksyyn. Tällä hetkellä Valtsu on Feelix-ponin kanssa laitumella.

Ponia ohjasajettiin keväällä ja aisojen väliin totutettiin, mutta muuten ponin ajo-opetus on tällä hetkellä hieman vaiheessa. :D

Valtsu käväisi keväällä shownäyttelyssä ja käyttäytyi esimerkillisesti. Muuten olin tyytyväinen Valtsun pisteriviin, mutta ravi oli lyhyttä ja jäykkää. Toivottavasti jatkossa ravista tulisi paremmat pisteet. Toivossa on hyvä elää. ;)

Valtsu shownäyttelyssä 10.5.2014

sunnuntai 21. heinäkuuta 2013

Heinäkuun helteitä ja raskaita päätöksiä.

Heinäkuu alkaa olla jo loppupuolella. Heiniä on tehty ja hevoset ovat olleet pääasiassa laitumella.
Yksi on kuitenkin joukosta poissa. Tein Uninutun suhteen raskaan mutta jollakin tavalla myös helpottavan päätöksen laittaa tamma vihreämmille ja ötökkävapaille laitumille. :(

Uninuttuhan oli lievästi kihnuttanut tähänkin asti kesäisin harjaansa ja häntäänsä, mutta niin lievästi, että kesäihottumasta/allergiasta ei todellakaan voinut puhua. Myös talvisin Uninuttu hankasi häntäänsä ja syytä tähän oli yritetty selvittää mm. ottamalla näytteitä, syöttämällä kihomatolääkkeitä(tavallisten matolääkkeiden lisäksi) ja jättämällä ruokinnasta pois tiettyjä rehuja kokeiluluonteisesti, mutta mikään ei vaikuttanut suotuisasti vaan hännän kihnutus jatkui läpi talven. Häntä oli kuitenkin talven jäljiltä vain lievästi hangatun näköinen ja jouhia oli runsaasti. En siis ollut tänäkään keväänä sen suuremmin huolestunut Nutin suhteen, mutta enpä tiennyt mitä oli odotettavissa...

Toukokuun puolessa välissä jo ennen kuin edes olivat laitumella Nutti alkoi rajusti hangata harjaansa ja häntäänsä. Ilma oli lämmennyt ja ne tajuttoman kokoiset itikat olivat pölähtäneet yhtäkkiä hevosten kiusaksi.
Ja niin harja katkeili ja hännästä jouhet vähenivät päivä päivältä. Mitkään öljyt ja rauhoittavat aineet eivät auttaneet kuin hetkellisesti. Huomasin myös, että aikaisemmista kesistä poiketen Uninutusta tuli rauhaton laitumella varsinkin iltapäivällä/alkuillasta ja se juoksenteli ja piehtaroi kerta toisensa jälkeen, kun toiset hevoset vielä söivät rauhassa heinää. Usein se piti ottaa iltapäivästä talliin, jossa myös hankasi, mutta oli turvassa ötököiltä.

Ehkä olin luovuttajaluuseri, mutta kun ajattelin mitä kaikkea ihottumahevosen hoito vaatii(ihottumaloimet, rehut, hoitoaineet, mahdolliset lääkitykset), niin päädyin siihen mihin päädyin eli lopetukseen. Jos ei olisi ollut noita muita hevosia(4 kpl terveitä), niin olisin saattanut yrittää hoitaa eikä se silloin välttämättä olisi ollut niin raskastakaan. Mutta turha jossitella, tein päätökseni ja sen mukaan elän.

Uninuttu lähti viimeiselle matkalle kotipihallaan hyvin nopeasti kauraa mutustaen. Se oli rankkaakin rankempi päivä minulle, joka muutamia vuosia takaperin autoin Uninuttua maailmaan sen syntyessä. Mutta....elämä on. Kevyet mullat Uninutulle! <3




tiistai 28. toukokuuta 2013

Päivitystä kevään tapahtumiin.

Taas hurahti aika niin ettei mukana meinaa pysyä.. viimeinen päivityskin näkyy olevan tammikuun alussa, kun Valtsun ajo-opetus oli juuri alkanut.
Valtsu toimii hyvin ohjasajossa ja kärryjä on jo vähitellen nostettu perään. Kiirettä ei olla pidetty, kun poika on hivenen arka vielä joissakin asioissa. Hiljaa hyvää tulee on mottoni. :)

The Pouni eli Feelix pääsi palleistaan maaliskuun puolessa välissä, kun tammojen kiimojen alkaessa karkasi alvariinsa tammojen puolelle ja etenkin Pikkiksen selässä kiikkui siihen malliin, että päätin tehdä jotain ennenkuin Pouni tekee. :P
Eli poni on nykyään sitten ruuna. :)

Pikkis on laitettu pari kertaa ja kärryjen eteen ja ajettu pienet kierrokset pellolla. Pelottavaahan se on tottumattomalle, kun aisat osuu kylkeen ja kärryt raahautuvat perässä, mutta kaiken kaikkiaan yllättävän hyvin sujui tammalta joka on kuitenkin jo 9v, kun aletaan kärryttelemään. :D

Laitumelle hevoset pääsivät sunnuntaina 26.5, kun vihdoin saatiin aidat kuntoon. Poni ja Valtsu laiduntavat kimpassa ja tammat omassa porukassa.

Kaakonkulman Kasvattajakerhon Shownäyttely sh-ratsuille ja pienhevosille pidetään 9.6 Vipelen tallilla Lappeenrannan Rauhassa. Meiltä osallistuu vain Valtsu, mutta eiköhän siinäkin ole ohjelmaa riittämiin kun vie nuoren oriin taas pitkästä aikaa pois kotoa! :)

Pikkuajatus valjaissa



Poikien laidunriemua




lauantai 5. tammikuuta 2013

Ajo-opetusta.

Ollaan siirrytty uuteen vuoteen ja uusiin kujeisiin. :)
Valtsun ajo-opetus alkoi tänään. Kaikki sujui oikein mallikkaasti valjastuksesta lähtien ja ohjasajossa(sekä valjastuksessa) apuna olivat hevosnaiset Armi, Eeva ja Jonna. Armi ja Eeva valjastivat, minä (Katja) rapsuttelin Valtsua pääpuolessa ja laittelin suitset.
Ensimmäinen lenkki valjastettuna tehtiin omaa tietä pitkin mäkeä ylös ja sitten mäellä käännyttiin ja tultiin takaisin. Matkaa tuli yhteensä n. 600-700 metriä.
Ohjaksissa oli Armi ja taluttajina minä ja Jonna. Jopa pysähdys sujui hienosti, vaikka oli ensimmäinen kerta kun Valtsua pysäytettiin ohjaksilla. Herkkä ja oppivainen poika. :)

Valtsu ja kaveri Feelix-poni

sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Kaasua, kaasua...

Ei tunnu loppua tulevan tämän syksyn ongelmille. Valtsu on kaasuuntunut jo yhteensä neljä kertaa ja kaksi viimeistä kaasuuntumista tulivat samalla eli tällä kuluvalla viikolla. Onneksi ja luojan kiitos tallissa oli kipulääkettä ja joka myös auttoi.

Ilmeisesti Valtsulle kerää kaasua märkä ja kurainen (bakteerinen) maa, jota valtsu tonkii ja syökin. Tähän ongelmaan en keksinyt enää muuta ratkaisua kuin koppa päähän näiden kurakelien ajaksi tarhaan. Lisäksi aloitin Valtsulle Progutin (suolistoparanne) syötön. Jospa näillä keinoilla nyt päästäisiin siihen oikean talven tuloon asti.
Mitään muuta en nyt toivo, kuin pakkasta ja lunta.

Tammat sairastuivat yksi kerrassaan virusräkätautiin, jonka Valtsu sai jo elokuussa ja josta taisi lopultakin parantua. Ei ole tänä syksynä ollut paljonkaan ilonaiheita tällä hevosenomistajalla. Kohti joulua kuitenkin tässä mennään ja eiköhän se taas iloksi muutu.. :)

Valtsu kopassaan.

lauantai 3. marraskuuta 2012

Valaistusta.

Kyllästyin vuosi sitten kompuroimaan aamuhämärässä tarhassa heiniä viedessä, joten jo hyvissä ajoin syksyllä kerroin "remonttimiehelle", että haluan valon tarhaan. Päädyttiin sitten asentamaan hallin kulmalle halogeenivalo katkaisijalla.
Valon voi sytyttää ja sammuttaa tarvittaessa, eikä se jää palamaan turhaan, kuten esim. hämäräkatkaisijalla oleva lamppu, jota myös mietittiin aluksi vaihtoehtona.
Uusi valaisin valaisee myös hyvin reitin lantalaan. :)

Valaistusta tarhaan.