tiistai 29. toukokuuta 2012

Pikkis sulhasen luona.

Pikkuajatus matkusti sunnuntaina Hattulaan tapaamaan sulhastaan Murron Valoa. Perillä Pikkis pääsi heti Valon viereen tarhaan ja kiinnostus oli ilmiselvästi molemminpuolista. :)
Pikkis on jo astutettu kertaalleen sunnuntaina ja tänään ilmeisesti astutetaan toisen kerran.
Pitkän matkan takia Pikkis jää Hattulaan Välimäen tilalle ensimmäiseen tiineystarkastukseen asti ja jos on tiine, niin haetaan kotia ja jos ei niin eikun uutta putkeen. :D

Murron Valo (© Eija Hirvi-Talka)



































































































































































keskiviikko 2. toukokuuta 2012

Kenttään tutustumista.

Oripoika Valtsu on jo käynyt tutustumassa ratsastuskenttään. Ensimmäisellä kerralla vain kuopi hiekkaa ja viskoi päätään, mutta seuraavana päivänä nuorimies ymmärsi, että narun päässä voi ravata ja laukatakin. Tosin sitten siihen samaan syssyyn yritti myös poistua paikalta. :D

Siitä tulikin mieleen isosisko Pikkis, joka myös samanikäisenä yritti lähteä kentältä, kun sai tarpeekseen. :)


perjantai 27. huhtikuuta 2012

Pikkuajatuksen sulhanen.

Löytyihän se sulho Pikkuajatukselle pienen pähkäilyn jälkeen. Valinnoissa oli mukana vain pienikokoiset R-suunnan oriit, joista valitsimme Susannan kanssa kaksi mielestämme sopivinta. Nämä olivat Murron Valo ja Voiveikko . Näistä kahdesta sitten valitsimme sulho ykköseksi Murron Valon ja Voiveikko jäi varalle. :)

Pikkis matkustaa Valon luo kesäkuun puolella ja viipyy niin kauan, kunnes on todettu tiineeksi. Matkaa tulee sen verran Etelä-Karjalasta Hämeeseen, ettei kannata kuskata edestakaisin huvin vuoksi.


perjantai 20. huhtikuuta 2012

Uuteen kotiin.

Pikkunäppärä matkusti tänään uuteen kotiin Pohjois-Karjalaan. Haikealta tuntui laittaa "lapsi" maailmalle,mutta sitä vartenhan noita varsoja on tullut teetettyä, että niistä olisi iloa muillekin. :)
Reippaasti oli Näpy matkustanut ja asettunut hyvin uuteen kotiin ja uusia tallikavereitakin saanut.
Kesällä pitää tehdä maakuntamatkailukierros ja käydä tervehtimässä pikkutammaa. :)

Kaikkea hyvää Pikkunäppärälle ja uudelle omistajalle Hannelelle!


torstai 19. huhtikuuta 2012

Näyttely tuli ja meni.

Pikkunäppärä käväisi  Lappeen tamma-ja varsanäyttelyssä 2-vuotiaiden arvostelussa. Arvostelu oli pienoinen pettymys, sillä viime syksyn tyyppinumero 8 olikin nyt vain 6! Tähän saattoi vaikuttaa Näpyn keskivartalolihavuus eli tuhti maha. Ja tottahan se on, että olisi ollut näyttävämpi ilman paksua mahaa. :D

Näpy arvosteltiin P- suunnalle, mitat olivat sk. 140 ja lk. 141 eli oikein mukavasti piekkarimitoissa kasvaa. :)


keskiviikko 11. huhtikuuta 2012

Kavioeläinten kavionhoitoa.

Kengittäjä tuli ja urakoi kolme varsaa ja yhden aikuisen eli Pikkiksen. Valtsu oli ihan ensimmäistä kertaa kiinni käytävällä kahtapuolin ja ensimmäistä kertaa raspattiin kaviot. Tällä ensimmäisellä kerralla hoidettiin vain etukaviot ja takakaviot jätettiin seuraavaan kertaan.
Hurjan hyvin Valtsu käyttäytyi, kunhan oli ensin päästellyt pahimmat höyryt kiinni omassa karsinassaan. Tämän jälkeen olikin hyvin luontevaa olla kiinnitettynä käytävälle. :)

Pikkunäppärä oli kuin isot hevoset konsanaan, johan sitä 2-vuotias on konkari näissä raspausasioissa. :)



tiistai 10. huhtikuuta 2012

Pohdintaa ja orivalintoja.

Nyt kun Pikkunäppärä näyttäisi lähtevän uuteen kotiin parin viikon sisällä, niin on alkanut poltella Pikkuajatuksen astuttaminen tulevana kesänä. Periaatteessa pitäisi tyytyä ja olla tyytyväinen pienemmästä hevosmäärästä, mutta minkäs ihminen itselleen voi. ;)
Orivalinta on aivan auki jos/kun päätän Pikkiksen sulhon luo kuskata. Useita mielenkiintoisia ja upeita oriita on jo sen verran paljon, että valinta on todella vaikeaa.
Valinnan vaikeutta lisää vielä se, että Pikkuajatukselle käyvät myös pienet R-suunnan oriit.Ei auta kuin laittaa mietintämyssy päähän.. :)

© Tiina Pesonen