sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Kaikenlaista harmia.

Kulunut kuukausi on ollut enemmän ja vähemmän täynnä harmia ja sairaustapauksia (lähinnä Valtsun). Valtsuhan sai elokuun alkupuolella jonkun viruspöpön joltakin meillä käyneeltä ihmiseltä ja sehän ei meinannut hellittää ei sitten millään.
Aluksi syötin limaa irroittavaa, sitten sulfakuuri perään ja luulin jo helpottavan vaan ei...köh,köh kuului silti satunnaisesti edelleen.
Syyskuun puolivälissä pamahti Valtsulle kova yli 40 asteen kuume ja pojalta oli täysin veto pois.
Otettiin sitten verinäytteet päivystävän ellin kanssa, mutta kun niiden tulokset tulivat, niin ei niissä ollut mitään hälyyttävää, onneksi!
Ja tässä välissä Pikkiksellä epäiltiin olevan paise vasemmassa kaviossa, kun oli yhtenä aamuna syyskuun alussa aivan jalaton. No, ei muuta kun taas eläinlääkäri paikalle ja tutkimaan. Pikkikselle laitettiin haude kavioon yön ajaksi+ kipulääke ja seuraavana aamuna kaviossa eikä jalassa ollut mitään vikaa. Sanoinkin, että Piki taisi ihmeparantua. :D

Pikkis ei sitten jäänyt(kuten epäilinkin) enää kantavaksi Valosta. Varhaisluominen ja sen myöhäinen havaitseminen oli syynä siihen, että loppui aika kesken astutuskauden päättyessä.
Ensi kevääksi olen suunnitellut Pikkikselle Voiveikon lisäksi Knuutilan Veikkoa. Murron Valokaan ei ole poissuljettu, jos tulisi vielä Hattulaan kaudeksi -13.

Tämän kaiken lisäksi tällä viikolla Valtsulla todettiin kaasuähky, joka ei lauennut taluttamisella. Ja taas eläinlääkäri paikalle. Letkuttamaan jouduttiin ja kovasti sitä kaasua olikin.
Laitumella olo loppui pojilta siihen. Nyt ovat tarhassa pelkästään kuivaheinällä.
Muutenkin alkaa Valtsun ja Martin yhteiselo olla aika vähissä, kun parin viikon kuluessa tiet erkanevat. Martti palaa kotiinsa Virkku-mummon luo ja Nuttis tulee takaisin tänne kotiin Pörrin ja Pikin seuraksi.
Valtsulle on tulossa talveksi uusi kaveri, mutta tästä sitten myöhemmin lisää.. :)


Valtsu

Pojat kisailevat


sunnuntai 26. elokuuta 2012

Uudet suunnitelmat.

Olen päättänyt ensi vuonna astuttaa Pikkuajatuksen Voiveikolla sikälimikäli (melko todennäköistä) jää tänä vuonna tyhjäksi Murron Valosta.
Siis, mikäli Voiveikko astuu järkevän kuljetusmatkan päässä meiltä. :)

Valtsun ilmoitin jo Hippoksen näyttelyyn Lappeenrantaan 11.10, joten toivokaamme nyt parempaa onnea Valtsun näyttelyreissulle...

Valtsulle kaipaillaan ikäistään painiseuraa syksystä -12 eteenpäin. Kaveriksi sopii poniorikin tai max 2v.ruuna, jos ei samanikäistä sph-orivarsaa löydy. Kaveri voi olla myös vähän kauempaakin. :)


O. Valtsu, takana emä Ilta-Ajatus

lauantai 25. elokuuta 2012

Ketutusta.

On ollut taukoa viime kirjoituksesta... noh, niin siinä vain kävi, että Pikkiksen varsanalku otti ja hävisi toiseen ultraukseen mennessä. Huono tuuri jatkui osaamattoman eläinlääkärin muodossa, jonka jouduin pyytämään oman eläinlääkärin ollessa lomalla.
Tämä osaamaton tyyppi vakuutti naama peruslukemalla moneen kertaan, että kantava on, vaikka ei nyt saakaan varsanalkua kuviin. Voihan perse, että pitikin mennä uskomaan moista tyyppiä ja samalla menettää monta viikkoa hyvää astutusaikaa. :/
Lopulta sitten kun oma eläinlääkäri lomalta palattuaan teki tarkastuksen, niin totuus oli karu: TYHJÄ. Eihän siinä mitään, kiimapiikkiä nahkaan ja takaisin Hattulaan Murron Valon luo, jossa Pikkis on edelleen tätä kirjoittaessa.
Eniten ketuttaa se, että varsa oli tulossa toiselle. Siis todella v*tuttaa!

Huono tuurille tuli sitten jatkoa, kun Sydämenvaltaaja "Valtsu" oli ilmoitettu Kouvolaan valtakunnalliseen varsanäyttelyyn ja jouduin perumaan Valtsun osallistumisen hengitystieinfektion takia. Liian vähän aikaa parantumiseen ja köhiihän tuo edelleen eli ihan oikea päätös, vaikka potuttaa ihan satasella, ettei päästy Kouvolaan.


O. Sydämenvaltaaja

maanantai 9. heinäkuuta 2012

Varsan alku.

Pikkuajatus ultrattiin tänä aamuna ja JES, siellä köllötteli parisenttinen alkio. Viimeisestä astutuksesta on aikaa tänään 17 vuorokautta. Seuraava ultra on parin viikon päästä eli n. 30 vrk astutuksesta. Vähän tuon Pikkiksen käytös oli antanut viitteitä, että voisi olla tiine, kun luimisteli pojille aidan takana ja käyttäytyi rauhallisesti ja tietysti ei näyttänyt mitään alkavan kiiman oireita, vaikka juuri näitä aikoja niitä olisi pitänyt jo olla näkyvissä.
Nyt se pitkä odotus sitten alkaa ja toivotaan tietysti, että kaikki sujuu hyvin loppuun saakka ja tuloksena on terve varsa keväällä 2013. :)

Pikkuajatus kotona laitumella, takana Ilta-Ajatus.


tiistai 26. kesäkuuta 2012

Pikkis kotona.

Sunnuntaina 24.6 haettiin Ainon kanssa Pikkis kotiin Hattulasta. Eläinlääkäri tarkasti tamman vielä ennen kotiin lähtöä, että onko ovuloinut ja olihan se.
Matka kotiinpäin sujui niin rauhallisesti, että välillä piti kuulostella, että onko meillä kopissa vielä hevosta. :)

Kotipihassa Pikkis vain katseli ympärilleen niin että piti oikein kysäistä, että "oletko joskus ollut täällä"? :D
Pikkis kerkesi olla Hattulan reissulla melkein kuukauden.
Heinäkuun toisella viikolla on tiineystarkastus ja jos ei vieläkään ole kantava, niin ei siinä muu auta kun nokka kohti Hattulaa.

Pikkuajatus ja Murron Valo tutustuvat



perjantai 15. kesäkuuta 2012

Kaverit.

Poikaleiriläiset ovat ystävystyneet ja kulkevat (ja syövät) laitumella usein kylki kyljessä. Eilen pojat pääsivät alalaitumelle, kun tarkistettiin aidat ja vaihdettiin muutama tolppa lahonneiden tilalle.
Vähän revittelivät uudelle laitumelle päästyään, mutta loppujen lopuksi oli aika laimeeta menoa. :D
Pörri-rouva on rauhoittunut, eikä jaksa enää vouhkata poikansa perään.

Pikkiksestä tuli tieto, että ei ollut tarkastuksessa kantava, joten homma jatkuu siellä päässä. Pikkis on kuulemma tosi kova Unskin (A.T. Unikuva) perään, mutta ihmekös tuo kun olivat lapsuudessa puolisen vuotta toistensa kavereina. Pikkis rakasti jo silloin kovasti Unskia. :D

Martti ja Valtsu

Poikien laidunkatos

Valtsu

keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Poikaleirillä.

Eilen 5.6 oli vihdoin se päivä esissä, kun Martti Hertanpoika saapui Valtsun laidunkaveriksi. Tätä ennen oli viety Uninuttu Virkun kaveriksi Sadun tallille ja sitten paluupostissa tuotiin Martti Hepomäkeen.
Aluksi pojat vähän ottivat yhteen ja Valtsu jopa puri Marttia niin, että Martti suorastaan huusi. Aikansa painittuaan alkoivat rauhoittua ja aukaisin laitumen portin, jolloin pojat rupesivat syömään heinää. Valtsun emä Pörri oli todella huolestunut toisella puolella aitaa, koska joutui eroon pojastaan periaatteessa ensimmäistä kertaa.
Toisaalta....eiköhän se ole jo aikakin, kun Valtsukin täyttää ihan kohta 1-vuotta. :)
Hyvin näyttäisi pojilla sujuvan, mitä Valtsu nyt välillä haikailee maitokauppaan. ;)

Poikaleiriläiset (© Satu Vento)